Od: Łukasz Grzybak Wysłano: piątek, 5 lutego 2021 11:07 Do: rada.miejska@mosina.pl DW: szewc.mosina@gmail.com; dudek.ewelina@wp.pl; agnieszkaa.2014@wp.pl; zbigniew.grygier@op.pl; m.kaptur@wp.pl; kasprowiczlukasz; roman.kolankiewicz@gmail.com; marcin.lugawiak@liderprojekt.pl; maniawieslawa@gmail.com; jpm8@wp.pl; Dominik Michalak; adammonikowski@op.pl; maciej.patela@mosina.pl; arazny@op.pl; rybicki1957@gmail.com; jolanta.szymczak@wp.pl; cz.tomczak21@gmail.com; waldemar.waligorski@gmail.com; waldek350@poczta.onet.pl; chemart2@onet.eu; renata.kubala@adres.pl; szymon.zarzad@wp.pl; jakub.modrzynski@gmail.com; ire-ryb@wp.pl; ewelina.matyla@gmail.com Temat: Re: Wiadomość od Przewodniczącej Komisji Statutowej dotycząca zmiany w Statutach Osiedli Załączniki: Uniwersytet Szczeciński.pdf; Uniwersytet Gdański.pdf; Poznań.pdf; Uniwersytet w Bydgoszczy.pdf Szanowna Pani Przewodnicząca, dziękuję za przesłanie propozycji zmian do statutów osiedli oraz za możliwość wyrażenia opinii i zgłoszenia uwag. Do tematu, jako Zarząd Osiedla nr 3 podeszliśmy poważnie, również dlatego, że chyba po raz pierwszy ktoś zapytał nas o coś co nas bezpośrednio dotyczy, zanim zostało to postanowione. Przeanalizowaliśmy otrzymany materiał dokładnie i mamy szereg uwag, pytań, propozycji i wątpliwości. Pozwolę sobie przesłać je od razu do wszystkich zainteresowanych tematem z wiarą w to, że usprawni to dalsze prace nad tym ważnym tematem. Dla przejrzystości przedstawię je w kolejnych punktach: 1. Pytaniem zasadniczym jest przede wszystkim to jaki jest cel proponowanych zmian? Zgodnie z otrzymaną informacją zmiana jest niezbędna ze względu na sytuację epidemiczną i niemożność przeprowadzenia wyborów. I co do tego zgoda. Natomiast w naszej opinii zaproponowane rozwiązania i zmiany wcale nie ułatwią przeprowadzenia wyborów, co więcej, zbudowanie tak czasochłonnej i skomplikowanej procedury może mieć efekt odwrotny od zamierzonego i sprawi, że problemy z wyborami do Zarządów Osiedli będą jeszcze większe. Już teraz pojawiają się problemy tak podstawowe jak obsadzenie wszystkich miejsc w zarządzie, a wprowadzenie jeszcze większych barier "wejścia" dla osób zainteresowanych działalnością społeczną spowoduje, że chętnych będzie jeszcze mniej. Zwłaszcza, jeśli nie pójdzie za tym realne zwiększenie kompetencji jednostek pomocniczych. Osoba, która przejdzie z sukcesem proponowaną ścieżkę z pewnością zdziwi się bardzo, jak niewielki ma wpływ na otaczającą ją rzeczywistość. Mogę tu przytoczyć przykłady z życia wzięte, z rozmów z mieszkańcami, którzy jak dowiadują się, co zgodnie z aktualnym statutem może Zarząd Osiedla najczęściej podsumowują to tak: "to w sumie niewiele/nic nie możecie". 2. Kolejna kwestia to koszty wprowadzenia zmian, czy zostały one oszacowane? Gminna Komisja Wyborcza, Osiedlowa Komisja Wyborcza, Komisja Odwoławcza, drukowanie kart wyborczych. I to wszystko możliwe, że x2 jeśli będzie druga tura. To wszystko spowoduje ogromny wzrost kosztów organizacji i przeprowadzenia wyborów. Co więcej, jestem prawie pewien, że koszt przeprowadzenia wyborów okaże się wyższy, niż późniejszy roczny budżet osiedla. Na przykładzie Osiedla nr 3: mieszka u nas już prawie 4.000 mieszkańców, nie wiem ilu będzie uprawnionych do głosowania w momencie przeprowadzania wyborów na nowych zasadach, załóżmy dla uproszczenia, że ok. 3.000. Czy konieczne w związku z tym będzie wydrukowanie 3.000 kart wyborczych? No bo teoretycznie każdy uprawniony może przecież przyjść i zagłosować. Natomiast realna frekwencja na zebraniach osiedlowych, również tych wyborczych to w optymistycznym scenariuszu (u nas) jakieś 1% i obawiam się, że wydłużenie czasu na oddanie głosu niewiele zmieni. Tymczasem w 2020 roku budżet Osiedla nr 3 wynosił 16.800 zł, czyli na jednego mieszkańca przypadało nieco ponad 4zł (!) na rok. 3. Wspomniana wyżej frekwencja. Czy proponowane zmiany mają również na celu jej zwiększenie, a co za tym idzie zwiększenie aktywności mieszkańców? Bo chyba to powinno być celem nadrzędnym. Problemy jednostek pomocniczych opisywane są od lat. Wybory do Rad/Zarządów Osiedli to często „parodia” demokracji, zero zainteresowania co wynika m.in. z kompetencji tego ciała. Należałoby przeprowadzić najpierw analizę jak to wygląda REALNIE w Mosinie i dopiero później, na podstawie wyciągniętych wniosków projektować konkretne zmiany. Pozwolę sobie załączyć kilka opracowań w tym temacie, warto je przeanalizować i choćby na tej podstawie szukać optymalnych rozwiązań. W załączonych materiałach, wszyscy jak jeden mąż piszą, że kluczowa jest edukacja, zachęcanie do udziału w wyborach, wzrost kompetencji, a nie komplikowanie procedur wyborczych. 4. Co z kwestią ochrony danych osobowych (szczególnie adres i PESEL)w całej procedurze? Czy odpowiedzialny będzie Urząd? Gminna Komisja? Osiedlowa Komisja? Wszyscy? Tyle uwag ogólnych, poniżej jeszcze kilka bardziej konkretnych: 4. Proponowany zapis w par 17: Zarząd Osiedla składa się z …............, na jego czele stoi Przewodniczący.” Liczebność Zarządu chyba nie powinna być narzucana z góry, niektóre osiedla są mniejsze, niektóre większe. Poza tym czasem chętnych jest więcej, czasem mniej. Wprowadzenie zapisu "na sztywno" może spowodować brak miejsc w zarządzie dla chętnych lub odwrotnie: dobieranie kogoś niespecjalnie zainteresowanego "na sztukę" tylko dlatego, że tak jest założone w statucie. 5. Proponowane zapisy w par 22 ustęp 10 dotyczące zadań Osiedlowej Komisji Wyborczej: 2) sprawdzenie czy otrzymała z Urzędu Miejskiego w Mosinie spis wyborców uprawnionych do głosowania i potrzebną liczbę kart do głosowania. Kto ma określić ile kart jest potrzebnych? Co jeśli oszacowana zostanie zbyt mała liczba i kart zabraknie? (w par 24 projektowane są inne okoliczności, które mogą zakłócić przebieg wyborów, ale potencjalnego braku kart wyborczych brak) 6. Proponowana zmiana w par 23: 3. Zgłaszając kandydata na przewodniczącego należy podać imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr pesel kandydata oraz dołączyć jego pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na kandydowanie, a także listę z 20 podpisami stałych mieszkańców Osiedla popierających tego kandydata. Czyli te głosy poparcia ma zbierać osoba zgłaszająca, czy może kandydat? Jak takie krążenie we własnym zakresie po domach z długopisem ma się do obostrzeń epidemicznych, które są wskazane jako główna przyczyna konieczności dokonania zmian? Jaką możliwość weryfikacji czy dana osoba jest stałym mieszkańcem ma osoba zbierająca podpisy? Czy Gminna Komisja Wyborcza będzie weryfikować te listy poparcia? Co jeśli kandydat uzyska te 20 głosów poparcia, po czym okaże się, że ktoś jednak stałym mieszkańcem Osiedla nie jest i zamiast 20 głosów, ma np. 19? Może taką listę uzupełnić czy zostaje skreślony, jak to jest zapisane w par. 7? 7. Kolejny zapis w par 23: 5. Kandydatów do zarządu w liczbie co najmniej …....(należy wpisać ustaloną liczbę członków Zarządu - § 17. ust.1.) zgłasza kandydat na przewodniczącego. W zgłoszeniu należy podać imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr pesel kandydata oraz dołączyć jego pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na kandydowanie. Wątpliwość jest taka: z jednej strony kandydatów do zarządu zgłasza kandydat na przewodniczącego, po czym po wyborach może okazać się, że w zarządzie zasiadać będą w części lub całości przedstawiciele kontrkandydata bo dostali więcej głosów lub mają nazwiska na litery z początku alfabetu (o tym jeszcze poniżej). Całkiem możliwe jest również to, że członkowie zarządu cofną swoją zgodę na sprawowanie tej roli w przypadku kiedy "ich" przewodniczący nie wygra. Co w takiej sytuacji? 8. Proponowana zmiana par. 26; 3.Wybranymi do zarządu zostają kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów zgodnie z ilością ustaloną dla składu zarządu. W przypadku równej liczby głosów na poszczególnych kandydatów uniemożliwiających wybór zarządu, do składu wchodzi kandydat o nazwisku zgodnym z kolejnością alfabetyczną. Naszym zdaniem jest to zapis nie do przyjęcia. Również dobrze można tutaj wpisać, że w takich sytuacjach do składu zarządu wchodzi osoba starsza/młodsza, wyższa/niższa itp. Czy decyduje coś, na co ani kandydat, ani osoba oddająca na niego głos nie ma żadnego wpływu. Pół żartem, pół serio: dla osoby z nazwiskiem zaczynającym się na "Z" lepszy byłby rzut monetą bo miałaby chociaż 50% szans. Podsumowując, jeśli proponowane zmiany wynikają jedynie z aktualnej sytuacji epidemicznej i z tego że nie można robić "tradycyjnych" zebrań osiedlowych to powyższe rozwiązania to przysłowiowe strzelanie z armaty do wróbla. Z pewnością znalazłyby się prostsze, mniej zbiurokratyzowane i kosztowne narzędzia, jak głosowanie zdalne, możliwość zorganizowania zebrania osiedlowego online, na platformach umożliwiających każdemu wzięcie udziału i zabranie głosu. Być może rozwiązaniem byłoby przyjęcie poprawki przedłużającej kadencję zarządu do czasu ustania epidemii - takie rozwiązanie zastosowano np. w Komisjach Dialogu Obywatelskiego w Urzędzie Miasta Poznania, co zapewniło ciągłość ich funkcjonowania mimo niemożności przeprowadzenia wyborów. Natomiast jeśli zmiany mają na celu poprawę funkcjonowania jednostek pomocniczych oraz REALNEJ współpracy z UM, zwiększenie ich roli, zachęcenie mieszkańców do aktywności, pokazanie im, że coś od nich zależy i na coś mają wpływ to należałoby przeprowadzić gruntowną debatę ze wszystkimi zainteresowanymi i wypracować takie rozwiązania, które spowodują, że w nasze lokalne życie chętnie będzie angażować się znacznie więcej mieszkańców niż tylko kilkoro społeczników-zapaleńców, którzy aktualnie zasiadają w danym. Ze swojej strony deklarujemy pełną otwartość i gotowość do uczestniczenia w pracach nad tym tematem. I nad innymi również :) Z wyrazami szacunku Łukasz Grzybak Przewodniczący Zarządu Osiedla nr 3 "Przy Strzelnicy" wt., 2 lut 2021 o 10:09 napisał(a): Szanowni Państwo, poniżej przesyłam wiadomość od Przewodniczącej Komisji Statutowej Elżbiety Jareckiej wraz z załącznikiem. Z poważaniem Anita Ćwiklińska Inspektor ds. Obsługi Rady Miejskiej tel. +48 618-109-540 anita.cwiklinska@mosina.pl -------------------------------------------------- Urząd Miejski w Mosinie pl. 20 Października 1 62-050 Mosina tel. +48 618-109-500 fax +48 618-109-558 www.mosina.pl um@mosina.pl -------------------------------------------------- From: elajarecka@wp.pl Sent: Tuesday, February 2, 2021 9:45 AM To: rada miejska Subject: Zmiany w statucie Osiedla Dzień dobry, Szanowny Panie Kierowniku w załączeniu przesyłam propozycję zmian w Statutach Osiedli z prośbą o przesłanie Radnym i Przewodniczącym Osiedli. Propozycje zmian dotyczą procedury przeprowadzania wyborów na przewodniczących i członków zarządu. Zmiana jest konieczna z uwagi na sytuacje epidemiczną i brak możliwości przeprowadzenia wyborów wykorzystując dotychczasowe zapisy w statutach. Szanownych Przewodniczących proszę o wskazanie ile osób ma wchodzić w skład zarządu Osiedla. Wszelkie uwagi do powyższego proszę zgłaszać do dnia 5.02.2021r. Pierwsze posiedzenie Komisji Statutowej odbędzie się w trybie zdalnym w dniu 10.02.2021r. Zapraszam serdecznie. W przypadku wątpliwości proszę się kontaktować telefonicznie (609 678 449) lub e-mailowo (elajarecka@wp.pl) Z wyrazami szacunku Elżbieta Jarecka Przewodnicząca Komisji Statutowej